3-4 sierpnia w miejscowości Sliac na Słowacji, odbyły się pokazy lotnicze SIAF 2019. Coroczna impreza odbywa się na wojskowo-cywilnym lotnisku położonym w dolinie rzeki Hron otoczonej malowniczymi górami. Wybrałem się tam wraz z moimi szwagrami, bardziej do towarzystwa podczas weekendowej wycieczki niż na spotterską imprezę, bo zarówno doświadczeniem jak i sprzętem foto dorównać im nie mogę... Niemniej jednak coś na matrycy utrwaliłem, więc zaryzykuję i się z Wami podzielę.
Na bazę noclegową wybraliśmy Bańską Bystrzycę, gdzie zakotwiczyliśmy w hotelu (jakby) robotniczym, ale bardzo czystym, cichym i przy okazji tanim. Niedogodności w postaci braku restauracji i baru jakoś przeżyliśmy, bo każdy z nas ma nóż i konserwę otworzyć potrafi... Do centrum miasta mieliśmy niedaleko, to i spacery sobie urządzaliśmy. Bańska Bystrzyca okazała się być miastem bardzo cichym i spokojnym - jakby wyludnionym... Jedynie na rynku i okolicach było dość tłoczno, ale to może z powodu trwającego festiwalu piwnego. Na rynku znajduje się wiele restauracji ze świetnym jedzeniem i piwem - do dziś pamiętam pyszne syrove pirohy!
W porównaniu do pokazów AirShow w Radomiu, pokazy w Sliacu wydają się być imprezą kameralną. Mniejsze lotnisko, mniej ludzi i mniej obiektów latających. W liczbach wygląda to mniej więcej tak: Airshow około 80 tysięcy widzów kontra 15-20 tys w Sliac, Airshow 6 zespołów akrobacyjnych kontra 1 w Sliac itd. Nie można jednak powiedzieć, że SIAF jest imprezą gorszą - jest zwyczajnie inna. Nawet przez chwilę się nie nudziłem. Słowacy pokazali więcej małych samolotów oraz szybowców, których pokazy zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Moim faworytem do tytułu "pokaz dnia" został Zoltan Veres z Węgier, który latał na samolocie MXS - istne szaleństwo!
Organizacyjnie pokazy SIAF biją na głowę te w Radomiu. Częściowo ze względu na mniejszy rozmiar imprezy, ale głównie lepszym zmysłem organizacyjnym oraz bardziej przyjaznym podejściem do widzów. NIGDY nie stałem w kolejce do toalety, po piwo czy kawę! Toalet było na tyle dużo, że się nie przepełniały. Zamiast dwóch umywalek z ograniczoną ilością wody, organizatorzy postawili wielostanowiskowe umywalki z bieżącą wodą. Świetnym pomysłem jest też system żetonów w strefie napojów oraz kubki wielorazowego użytku. Kranów z piwem było na tyle dużo, że to one czekały na kupujących a nie odwrotnie. Mimo że piwo zawierało normalną ilość alkoholu, nie widziałem nikogo pijanego, nie było też pijackich burd, zamieszek czy siłowej próby przejęcia NATO-wskiego F-16 przez upojoną tłuszczę... Ciekawe kiedy organizatorzy Airshow potraktują poważnie widzów... Nie było też nieludzkiego zakazu wnoszenia zwykłych napojów... Każdy mógł wnieść tyle jedzenia i napojów ile chciał - pewnie dlatego było dość tanio, np. piwo kosztowało 1,5€. Może przesadzam z marudzeniem, ale kolejna edycja naszego rodzimego AirShow już w 2021 roku... Można skopiować pewne rozwiązania...?
Podsumowując, uważam pokazy SIAF 2019 za udaną imprezę i polecam wszystkim amatorom lotnictwa i miłego spędzania czasu.
Zapraszam do obejrzenia poniższej galerii, w której podsumowałem mój dwudniowy pobyt na pokazach.
Piątek, dzień przylotów i treningów.
Ja ze szwagrami... Oczekiwanie, pogaduchy, sprawdzanie programu... Obawiałem się troszkę jak to będzie na wyjeździe ze starszymi panami, ale było bardzo dobrze. Trochę mnie to martwi, bo jedynym wytłumaczeniem jest to, że sam też najmłodszy nie jestem... ;-)
AWACS - Lotniczy System Ostrzegania i Kontroli.
Czyli latająca stacja radarowa i centrum dowodzenia. Bazą jest samolot Boeing E-3 Sentry. Zasięg radaru dochodzi do 400 km. Dla porównania zasięg radaru naziemnego wynosi 40-50 km.
L-159
Parking... świeżo skoszony.
Alpha Jet
Po skąpych lotach treningowych wróciliśmy do Bańskiej Bystrzycy. Po krótkim przywitaniu w hotelu ruszyliśmy w miasto :-)
Mimo piątkowego popołudnia większość ulic była niemal pusta.
Na rynku lekki tłok - właśnie trwał festiwal piwny.
Armia Czerwona ma się dobrze...
Pyszne piwo stanowiło zgrany zespół z syrovymi pirohami...
W dniu pokazów ranek przywitał nas takim widokiem z hotelowego okna.
Po wczesnym śniadaniu ruszyliśmy w drogę na lotnisko. Plan zakładał, że będziemy tam przed otwarciem bram, tak żeby zając sobie dobre miejsca. Bezproblemowy dojazd do parkingu oraz krótka kolejka do bramek sprawiły, że plan się powiódł w stu procentach - mieliśmy miejsca w pierwszym rzędzie.
Na lotnisku jeszcze pusto. Pierwszy rząd zajęty, a kolejne zapełnią się w ciągu kolejnych dwóch godzin.
Takie "luzy" to świetna okazja do obejrzenia wystawy statycznej.
Śmigłowiec HH-139 oraz Boening E-3 Sentry z systemem AWACS.
Śmigłowiec OH-58D Kiowa.
T-346 A
Śmigłowiec AH-64 Apache.
Czechosłowacki samolot turbośmigłowy L-410.
Czeski samolot L-159.
Amerykański F-16 na służbie w Polskich Siłach Powietrznych oraz w zespole akrobacyjnym Tiger Demo Team Poland.
Ciężko patrzeć na tego tygryska...
EUROFIGHTER TYPHOON - Luftwafe.
Gyrocopter Falcon.
Śmigłowiec Mi-24P
Statystyczny widz w oczekiwaniu na loty...
Były też takie dinozaury... (foto M. Wojciechowski)
Zaczęło się jak u Hitchcock-a. Najpierw trzęsienie ziemi czyli jedna z najwspanialszych maszyn bojowych ze śmigłami.
Mi-24 - Czeskie Siły Zbrojne.
Śmigłowiec wsparcia, szturmowy oraz przeciwpancerny produkowany w Związku Radzieckim (1970-89). Prędkość max - 335 km/h, prędkość przelotowa 270 km/h, pułap statyczny - 1300 m, pułap dynamiczny - 4500-5000 m, zasięg - 595 km, masa własna - 8,34 tony, masa startowa - 11,5 tony, średnica wirnika - 17,3 m, długość - 21,35 m, wysokość - 3,97 m.
GYROCOPTER FALCON
Produkowany przez słowacką firmę Joker Trike. Prędkość max - 180 km/h, prędkość przelotowa 140 km/h, prędkość minimalna - 30 km/h, pułap - 70 m.
YAK 3U "CZECH RIDE" (Polska)
Samolot zbudowany w USA na bazie kadłuba Yak-11. Prędkość max - 640 km/h, przelotowa - 400 km/h.
L-29 DELFIN
Czechosłowacki wojskowy samolot szkolno-treningowy i lekki samolot szturmowy produkowany przez Aero Vodochody (1963-74 ). Prędkość max - 820 km/h, pułap - 11000 m, zasięg - 894 km, masa własna - 2280 kg, masa startowa - 3280 kg.
C-27 J SPARTAN. Słowackie Siły Zbrojne.
Włoski samolot transportowy produkowany przez firmę Leonardo we współpracy w amerykańskim Lockheed Martin (2004- ). Prędkość max - 602 km/h, pułap - 9144 m, zasięg - 4260 km, masa własna - 17 ton, masa startowa - 30,5 tony.
MIG-29. Słowackie Siły Zbrojne.
Lekki myśliwiec frontowy produkowany przez radziecką firmę Sokół w Niżnym Nowogrodzie (1983 - ). Prędkość max - 2445 km/h, prędkość minimalna - 230 km/h, pułap - 17500 m, prędkość wznoszenia - 330 m/s, zasięg - 1750 km, masa własna - 10,9 tony, masa startowa - 18,48 tony.
Podczas czyszczenia pasa z nieba spadali spadochroniarze - na szczęście na trawnik.
Mi-171 - Czeskie Siły Zbrojne.
Śmigłowiec wielozadaniowy produkowany w Związku Radzieckim i Rosji (1961-?). Prędkość max - 250 km/h, prędkość przelotowa - 225 km/h, pułap - 4500 m, zasięg - 450 km, masa własna - 6,99 tony, masa startowa - 12 ton, średnica wirnika - 21,91 m, długość - 25,28 m, wysokość - 5,56 m.
W towarzystwie Mi-24
JAS 39 GRIPEN. Węgierskie Siły Zbrojne.
Myśliwiec wielozadaniowy produkowany przez szwedzką firmę SAAB (1987- ). Prędkość max - 2130 km/h, pułap - 18000 m, zasięg - 1200 km, masa własna - 7 ton, masa startowa - 14 ton.
EXTRA 300 SR. Martin Sonka (Red Bull), Czechy.
Wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota Waltera Extrę i produkowany przez firmę Extra Flugzeugbau (1988- ). Prędkość max - 407 km/h, prędkość przelotowa - 293 km/h, prędkość minimalna - 103 km/h, pułap - 4875 m, zasięg - 944 km, masa własna - 672 kg, masa startowa - 820 kg.
UH-60M Black Hawk - Słowackie Siły Powietrzne.
Amerykański śmigłowiec wielozadaniowy, transportowy i wsparcia piechoty produkowany przez Sikorsky Aircraft Corporation (1974 - ). Prędkość max - 295 km/h, prędkość przelotowa - 278 km/h, pułap - 5790 m, zasięg - 2130 km, masa własna - 4819 kg, masa startowa - 11113 kg, średnica wirnika - 16,36 m, długość - 19,76 m, wysokość - 5,13 m.
Alpha Jet. Francuskie Siły Powietrzne.
Francusko-niemiecki samolot szkoleniowy oraz lekki samolot szturmowy produkowany przez Dassaolt/Dornier (1973-84 ). Prędkość max - 1000 km/h, pułap - 13700 m, zasięg - 4000 km.
L-23 Super Blanic. Ocovski bacovia (Słowacja)
Czechosłowacki szybowiec dwumiejscowy. Prędkość maksymalna - 265 km/h, masa własna - 310 kg, masa startowa 510 kg.
Z-137 T Agro Turbo - czechosłowacki samolot rolniczy (1965 - 87). Prędkość maksymalna - 210 km/h, masa własna - 1043 kg, masa startowa 1850 kg.
Wielki Brat czuwa. Byliśmy cały czas obserwowani z wycelowanym w nasze plecy karabinem maszynowym... Na szczęście nikt nie pociągnął spustu - pewnie dlatego, że wszyscy byli prawomyślni...
FOKKER 100 Samolot rządowy Republiki Słowacji.
Holenderski odrzutowy samolot pasażerski produkowany przez firmę Fokker (1986-97). Prędkość przelotowa - 845 km/h, pułap - 10668 m, zasięg - 3170 km, masa własna - 24541 kg, masa startowa - 45810 kg, liczba miejsc - 97-107.
Airbus A319 Samolot rządowy Republiki Słowacji.
Odrzutowy samolot pasażerski produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus (1996- ). Predkość przelotowa - 828 km/h, pułap - 12000 m, zasięg - 6400-7500 km, masa własna - 40800 kg, masa startowa - 75500 kg, liczba miejsc - 156.
FRECCE TRICOLORI - 9 x MB-339. Włoskie Siły Zbrojne.
MB-339 - włoski samolot szkolno-treningowy produkowany przez Alenia Aermacchi (1978- ). Prędkość max - 920 km/h, pułap - 14600 m, zasięg - 1759 km.
MXS - Zoltan Veres (Węgry)
Wysokowyczynowy samolot akrobacyjny produkowany przez firmę MX Aircrafts. Prędkość max - 500 km/h, prędkość przelotowa - 407 km/h, prędkość minimalna - 181 km/h, pułap - 1066 m, zasięg - 1333 km, masa własna - 571 kg
Operacja przejęcia porwanego samolotu. W akcji 2 x MIG-29, C-27 J SPARTAN oraz brygada antyterrorystyczna.
Zespół ZEUS - 1 x F-16. Greckie Siły Zbrojne.
F-16 Fighting Falcon - amerykański myśliwiec wielozadaniowy produkowany przez Lockheed Martin (1976- ). Prędkość max - 2300 km/h, pułap - 15240 m, zasięg - 3200 km, masa własna - 8272 kg, masa startowa - 16875 kg, masa uzbrojenia - 7700 kg.
Compact Skydive Team - Słowacja
2 x L-159 ALCA Czeskie Siły Powietrzne.
Czeski lekki samolot bojowy produkowany przez Aero Vodochody (1997-2004). Prędkość max - 960 km/h, pułap - 13200 m, zasięg - 1570 km, masa własna - 4320 kg, masa uzbrojenia - 2340 kg.
L-23 Super Blanic
TIGER DEMO TEAM POLAND - F-16
Ale Ci starsi panowie..... eee. Panowie w kwiecie wieku :)
Regulamin
Moje komentarze