Przebieg:

Starachowice (0 km) - Zalew Lubianka (4 km) - Radkowice (10 km) - Tarczek (15,5 km) - Bodzentyn (20 km)

Informacje praktyczne:

• długość trasy: około 20,5 km
  • czas przejścia: 5 h
  • stopień trudności: trasa łatwa, wyjątkiem jest odcinek Tarczek - Bodzentyn
  • trasa zwykle dobrze oznaczona, za wyjątkiem odcinka Tarczek - Bodzentyn

Opis:

Szlak zielony ze Starachowic do Bodzentyna jest częścią szlaku Starachowice - Łączna, liczącego sobie około 37,5 km długości. Odcinek Bodzentyn - Łączna opisaliśmy w innym artykule - KLIKNIJ. Odcinek będący tematem tego artykułu liczy sobie około 20,5 km i przebiega po dość płaskim, choć krajobrazowo zróżnicowanym terenie.

Początek szlaku znajduje się na dworcu PKP/PKS w Starachowicach, z którego ruszamy na południe, w stronę Zalewu Lubianka. Droga do zalewu biegnie przez miasto i nie jest zbyt atrakcyjna, ale po 4 kilometrach dochodzimy do zalewu, gdzie widoki zmieniają się diametralnie. Wchodzimy do lasku, a zaraz za zaporą do prawdziwego lasu :-)

Odcinek leśny ma długość około 6 kilometrów i w większości biegnie dobrze zarysowanymi ścieżkami. Niekiedy jednak ścieżka jakby znika i musimy poprzedzierać się przez wysokie trawy - oczywiście latem... Bywają też odcinki mocno podmokłe, dlatego warto założyć nieprzemakalne obuwie, które przyda się jeszcze przed samym Bodzentynem.

Na tym odcinku miałem zabawną i jednocześnie trochę dramatyczną przygodę. Otóż idąc szeroką ścieżką zauważyłem stojący na niej ciągnik z przyczepą oraz uwijających się przy drzewie (chyba buku) kilku drwali. W zasadzie uwijał się tylko jeden, ten z piłą. Pozostali stali obok przyczepy i czekali na powalenie drzewa. Zapytałem czy mogę przejść powiedzieli żebym lepiej poczekał obok nich, czyli obok przyczepy. Cięgnik "zaparkowany" był dość blisko ścinanego drzewa, ale drzewo miało przewrócić się w drugą stronę. Drwal podcinający drzewo coś przeczuwał, bo polecił koledze przestawienie ciągnika dalej. Ten uznał, że wszystko jest jednak w porządku. Po kilku sekundach usłyszeliśmy głośne: SPIER..LAĆ!!! Odskoczyłem kilkanaście metrów, a gdy się odwróciłem zobaczyłem ciągnik przywalony drzewem... Po chwili przemyśleń stwierdziłem, że najlepiej będzie jak zostawię drwali z tym problemem... i poszedłem dalej.

Za lasem jest wieś Radkowice, za nią Radkowice Kolonia, za którą szlak przebiega bardzo ciekawym wąwozem. W okolicy wsi Trzcianka znajdują się malownicze wzgórza oraz... bajkowy, kolorowy domek z bardzo kolorowym ogródkiem.

Po kilku następnych kilometrach dochodzimy do wsi Tarczek, gdzie warto zatrzymać się przy pochodzącym z XIII wieku kościele św Idziego. Na terenie placu kościelnego rosną pomnikowe lipy i topola.

Za kościołem schodzimy cienką dróżką w stronę rzeki Psarki. Przechodzimy przez kładkę i dalej... idziemy za własnym nosem. Według mapy szlak przebiega wzdłuż rzeki, niestety za kładką jest tylko jedno oznaczenie. Przez ponad 2 kilometry nie ma żadnej, nawet wąziutkiej dróżki. Trzeba przedzierać się przez przybrzeżne chaszcze lub deptać uprawy rolne... Może zimą, gdy trawy położą się pod śniegiem a na polach nie upraw, łatwiej jest obrać optymalny kierunek. Latem, ten odcinek szlaku jest lekkim nieporozumieniem. Jako, że przedzieramy się wzdłuż rzeki, zdarzają się odcinki podmokłe - tu przydadzą się wspomniane już, nieprzemakalne buty.

Oznaczenia szlaku pojawiają się dopiero w samym Bodzentynie, a konkretnie przy stacji wodociągów. Za stacją stoi krzyż upamiętniający miejsce stracenia uczestnika Powstania Styczniowego z 1863 roku. Po kilkuset metrach mamy już rynek w Bodzentynie, a po następnych rynek górny oraz ruiny zamku.

Galeria

szlak zielony starachowice bodzentyn 06

szlak zielony starachowice bodzentyn 07

szlak zielony starachowice bodzentyn 08

Obóz harcerski - harcerzy polskich oraz indonezyjskich...

szlak zielony starachowice bodzentyn 09

szlak zielony starachowice bodzentyn 33

Ruiny zamku w Bodzentynie

Ania
Cud, że żyjesz, człowieku. I niby taki prosty szlak, a jakie mogą być konsekwencje spokojnej wycieczki.
mojeSwietokrzyskie.pl
Cuda zdarzają się codziennie, tylko ich nie zauważamy smile

tinkle
My szłyśmy od strony Bodzentyna nabralysmy wątpliwości już w okolicy oczszalni ścieków po 2 kilometrach zaczęłyśmy się lekko obawiać, po 4 kilometrach wpadlysmy w rozpacz. Oznaczeń żadnych, bydlo i rolnicy byli bardzo zaskoczeni naszym widokiem... To co jest na mapie ma się nijak do tego co jest w rzeczywistości. Życzę wiele cierpliwości.
tinkle powiedziała :
... po 4 kilometrach wpadlysmy w rozpacz.

No i niepotrzebnie! Po 4 km jest Tarczek i "piękna" asfaltowa droga. wink

Ania
A my to chodzimy tym szlakiem "na pamięć". Od lat oznakowanie tu n ie było porządne, no bo jak zrobić znaki na łąkach? Przecież tam nawet ścieżki porządnej brak. Ale się chodzi i już.
mojeSwietokrzyskie.pl
No jak się jest członkiem elitarnego oddziału piechurów p.w. Świętokrzyskich Włóczęgów, to można przejść wiele szlaków na pamięć smile. Ja niestety nie miałem ściągawki w głowie bo to był mój pierwszy raz...
Ale nie ma co dramatyzować, szlak nie jest taki zły. Rzekę widać to wiadomo gdzie iść.

Ania
I w ten sposób odkryłeś zasadę najważniejszą w turystyce - myśleć trzeba. Niektórzy mają jeszcze tak zwane "psie czucie", ale to już wyższa szkoła jazdy. wink