Zmiany 2016

- dodany dokładny przebieg szlaku - ślad gpx uwzględniający aktualny przebieg szlaku - przez mostek przy ujściu Kamionki do Zalewu Rejowskiego i drogą na Stokowiec

- kilka zdjęć z tego odcinka i  nie tylko :-)

Przebieg 2016

Skarżysko (MCK) - Zalew Rejowski (tama - 4 km, mostek - 5,9 km) - Stokowiec (7,5km) - Mostki (13km)

Informacje praktyczne:

• długość trasy: około 13 km
  • czas przejścia: około 3 godzin
  • stopień trudności: trasa łatwa
  • zmieniony przebieg szlaku w okolicy ujścia Kamionki do zalewu Rejowskiego. Szlak przekierowany na nowy mostek.
  • można zabrać ze sobą dwa znicze - po drodze napotkamy dwa pomniki
  • udogodnienia turystyczne typu stół i ławka, znajdują się przy Zalewie Rejowskim.

Opis:
Naszą wycieczkę rozpoczynamy pod Miejskim Centrum Kultury w Skarżysku, gdzie swój początek ma szlak zielony prowadzący do wsi Mostki. Idziemy szlakiem w kierunku kładki na rzece Kamiennej, przez łąki docieramy do osiedla Zachodniego. Na zbiegu ulic Sportowej i Staffa znajduje się pomnik w hołdzie Żołnierzom Armii Krajowej, Narodowych Sił Zbrojnych, Zrzeszeniu Wolność i Niepodległość oraz Bojownikom Podziemia Antykomunistycznego..., przy którym możemy zapalić jeden z zabranych zniczy. Dalej już tylko kilka kroków do Zalewu Rejowskiego, przy którym znajdują się ruiny wielkiego pieca oraz pomnik Stanisława Staszica. Nieopodal znajduje się Muzeum im. Orła Białego, w którym można zobaczyć bogate zbiory militariów z okresu II Wojny Światowej. Przy muzeum skręcamy w ulicę Słoneczną i idziemy wzdłuż zalewu. Po kilkuset metrach dochodzimy do pomnika Hutników zamordowanych przez zaborców rosyjskich. Tu przyda się drugi ze zniczy.

Dalej przez las do ujścia rzeki Kamionki do zalewu. W tym miejscu "opiekun" szlaku (piszę opiekun ponieważ nie wiem kto nim jest) zrobił małą niespodziankę - szlak został przekierowany na nowy mostek wkomponowany w nową ścieżkę rowerowo-spacerową wokół zalewu. Domniemam, ze zostało to zrobione z chęci promocji nowej inwestycji, ponieważ szlak nie zyskał na atrakcyjności. Dlatego zdecydowałem się iść dalej starym szlakiem biegnącym wzdłuż "dzikiej" Kamionki. Przez rzekę przeprawiamy się starym, pełnym uroku mostkiem. Po kilkuset metrach za mostkiem dochodzimy znów do szlaku i zmierzamy w kierunku wsi Stokowiec. W Stokowcu przechodzimy przez tory kolejowe i wchodzimy do lasu. Dalej już tylko lasem w ciszy i spokoju, choć z drobnymi przeszkodami terenowymi. Po kilku kilometrach marszu dochodzimy do celu - wsi Mostki, gdzie, po wyjściu z lasu, ukazuje się nam nieco zamglony zalew na rzece Żarnówce. Będąc w mostkach nie można pominąć Wiejskiego Domu Kultury, który mieści się w dawnym budynku zarządu wielkiego pieca.

Galeria 2012 (kliknij aby powiększyć)

Galeria 2016

2016 szlak zielony skarzysko mostki 01

2016 szlak zielony skarzysko mostki 02

Most na rzece Kamionce przy ujściu do Zalewu Rejowskiego

2016 szlak zielony skarzysko mostki 03

2016 szlak zielony skarzysko mostki 04

2016 szlak zielony skarzysko mostki 05

Zejście ze scieżki na drogę w stronę Stokowca

2016 szlak zielony skarzysko mostki 06

Droga na Stokowiec

2016 szlak zielony skarzysko mostki 07

Kolory, kolory, kolory...

2016 szlak zielony skarzysko mostki 08

2016 szlak zielony skarzysko mostki 09

Szlak zniszczony przez wycinkę drzew.

2016 szlak zielony skarzysko mostki 10

Marek
"Przekładka" nieco idiotyczna. Czy szlak nie biegnie dalej na Wykus jak było kilka lat temu? Warto chyba podać, że nosi on imię płk. Jana Piwnika "Ponurego" (chyba że zmieniono). Szlakiem opiekował się kiedyś oddział PTTK w Skarżysku-Kamiennej.
mojeSwietokrzyskie.pl
Szlak oczywiście biegnie na Wykus. Opisałem ten fragment tutaj:

Przyznam, że nie znałem nazwy tego szlaku - muszę poszukać informacji na ten temat.